vrijdag 30 januari 2009

ding 9

hoe en waar zou je een weblog kunnen inzetten? ik vraag me af of je een weblog in moet zetten. misschien wel hoor, daarvoor weet ik te weinig van raadpleegcijfers, waarderingscijfers, etc. af, maar zitten mensen er echt op te wachten? ik denk dat we de diensten die we aanbieden moeten bekijken vanuit de vraag van de klant. een blog is zoals ik ze nu heb gezien toch een heleboel informatie waarvoor je moet scrollen. als je met google informatie zoekt, dan val je ergens in een 'gesprek' erover op een blog. voor je dan het antwoord hebt wat je zocht, moet je toch een heleboel lezen. bij de resultaten in google kom je naast op websites steeds vaker in een blog uit omdat het woord wat je zoekt in dat blog staat. ik denk daarom dat het ook meer 'spam' resultaten oplevert.
maar misschien ligt dat aan de manier van zoeken... ik moet nog overtuigd worden van het nut van bloggen voor ik kan verzinnen hoe en waar ik een weblog in zou zetten.
over RSS heb ik al aangegeven dat ik voordelen zie in het attenderen van bibliotheekbezoekers op nieuwe activiteiten, lezingen en tentoonstellingen.
ik hoor van mijn medecursisten echter wel dezelfde reactie die ik ook had, namelijk dat je je eigen spam ermee creƫrt. al die meldingen voor de meest onbenullige wijzigingen op een website. ik denk dat RSS eerst nog verder ontwikkelt moet worden, wil je het als effectief communicatiemiddel voor je activiteiten inzetten.
omdat plaatjes bij activiteiten op je website zetten vaak nog strubbelingen oplevert, ivm rechten, aanlevering, etc. kun je foto editors denk ik prima gebruiken om zelf aankondigingen te maken.
met blogs en RSS heb ik zoals nu wel duidelijk is niet zoveel, maar online fotoalbums zijn denk ik een uitkomst voor mensen die zich intensief met digitale fotografie bezighouden.
wat betreft de toepassing op het werk heb ik al aangegeven dat ik me afvraag hoeveel mensen bijvoorbeeld flickr kennen. door 23 dingen in ieder geval alweer een hoop nieuwe mensen!
tot zover mijn bedenkingen over web 2.0.

3 opmerkingen:

  1. Hoi nini,

    Je stelt absoluut terechte vragen. Hartstikke goed.

    Een weblog kun je inderdaad niet klakkeloos inzetten. Je zult als bibliotheek goed moeten nadenken over hoe je een weblog gaat inzetten en wat je er mee wilt bereiken. Dan pas kan een weblog in mijn ogen als een effectief communicatiemiddel dienen. Het voordeel vind ik zelf dat mensen wel gemakkelijker kunnen reageren. Het is interactiever. Hoe zie jij dat? Zou je een weblog bijvoorbeeld kunnen inzetten om collecties te promoten of nieuwsberichten te publiceren?

    Wat betreft je vraag over hoeveel mensen kennen deze toepassingen nou eigenlijk. Ik denk inderdaad ook een grote groep niet. Terwijl steeds meer organisaties deze toepassingen als communicatie/informatie/pr-tool inzetten. Er wordt steeds meer verlangd dat bezoekers daarmee om kunnen gaan.
    Maar daarentegen zou je deze toepassingen ook in kunnen zetten om juist nieuwe doelgroepen te bereiken. Die misschien via de traditionele media niet te bereiken zijn. Hoe denk je daar over?

    Beetje lang verhaal maar in ieder geval een hartstikke goede overpeinzing nini. Prima gedaan!

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ps: met dat beetje lang verhaal bedoel ik trouwens mijn reactie hoor!!

    groetjes,
    Alinda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prima verhaal met een duidelijke mening. Top!
    Toch lijkt me een weblog heel nuttig, zeker op jouw vakgebied. Leuk voor het publiek om bepaalde evenementen nog eens na te lezen maar ook als archief voor de ZB zelf...

    BeantwoordenVerwijderen